Biblioteksentralen som leverandør
Det var nesten helt som forventet: Biblioteksentralen slo til med flere bortforklaringer da jeg kom i skade for å kritisere dem.
Her er hva jeg vet om deres håndtering av en enkelt bestilling:
- Det gikk fire måneder fra mitt lokale bibliotek bestilte boka hos Biblioteksentralen til de selv la inn bestilling hos sin leverandør
- Det gikk to og en halv måned fra bokas utgivelsesdato til Biblioteksentralen la inn bestilling hos sin leverandør
- Det gikk ytterlige drøyt to uker fra Biblioteksentralen bestilte inn boka til seg selv før den ankom biblioteket
Som (bort)forklaring på det hele brukte de den klassiske: nytt datasystem. Hvor godt denne endringen var planlagt kommer lett til syne i deres oppdatering mht. feil/mangler i det nye datasystemet. Listen over feil/mangler er lang selv om det er over fire måneder siden de la om. Enhver som kan litt om systemutvikling kommer nok til samme konklusjon som meg: her har planlegging vært svært mangelfull.
Siden jeg kan litt om teknologi finner jeg tekstene under tittelen «Forsinkelser i bokleveranser» svært humoristiske.
Min oppsummering av kontakten med Biblioteksentralen er oppsummert nedenfor.
Bokdistributørens festdans
Vi sier nei takk til negativ kritikk
Da tar vi gjerne frem litt hersketeknikk
Vi er bedre enn våre konkurrenter
Det gjør ingenting om lånerne venter
Vi vet alltid hva morgendagen bringer
Vi vil svare om en kritiker ringer
at hos oss er alt normalt – let annet sted
Vi bestrider din tekst, vi rakker deg ned
Vårt system er basert på løse tanker
Vår metode har usle små skavanker
Vi vet ikke sikkert, vår IT de spår
at systemet blir vel ferdig neste år



