Amatører og usannheter

Når dette skrives – 5. september 2025 – så er det over ni uker siden boka ankom Forlagssentralen der det aller meste av bøker distribueres fra. Så langt – og forbi Forlagssentralen – gikk alt som smurt. Butikker som hadde bestilt boka fikk den raskere enn raskt. Så der har man en virksomhet som fortjener ros.

Men hvordan ble det med distribusjon til bibliotek? Den er dessverre et sorgens kapittel. Mitt lokale bibliotek bestilte boka samme dag som jeg henvendte meg til dem. Og det var så langt tilbake som tidlig i mai. Boka kom i butikker og undrende spurte jeg mitt lokale bibliotek om hvorfor de ikke hadde den i hylla. Det var da jeg for første gang fikk høre om virksomheten Bibliotekssentralen. Disse er en nestenmonopolist i distribusjon til bibliotek. Og stolt skryter de av at de vinner anbud basert på pris og service.

Etter snart tredve år registrert som låner på mitt lokale bibliotek er jeg stadig like fornøyd med service. Der har jeg kun et ankepunkt og det gjelder datasikkerhet. De er lydhøre for ønsker om innkjøp. Og de er på alle måter serviceorienterte.

Derfor er det trist at selv etter at de flere ganger har etterspurt og purret sine bestillinger så har ikke Bibliotekssentralen sendt dem boka. Det eneste svaret de får derfra er at det er et etterslep hva gjelder bestillinger pga. problemer etter omlegging av datasystem i juni.

Jeg kjenner litt til datasystemer. Og litt til databaser i slike. Og litt til konvertering fra en teknisk løsning til en annen. Ofte er slike omlegginger knirkefrie dersom bare planleggingen i forkant er god nok. At man da må ha både en plan A, en plan B og kanskje en plan C er bare en del av virkeligheten.

Men her feilet altså omleggingen. Det som deretter er helt uforståelig er hvordan virksomheten ikke klarer å komme seg ut av situasjonen innenfor rimelig tid. Så for en tid siden fant jeg det interessant å høre direkte fra Bibliotekssentralen om hvordan de så på situasjonen.

Ved første henvendelse dit endte jeg kun opp hos «kundeservice». Der fikk jeg ikke annet enn henvisning til det berømmelige etterslepet som de nå mente de hadde kontroll på. Dette var litt over syv uker etter at boka ble utgitt og den ansatte på kundeservice stod helt fast på at alle utgivelser som var mer enn syv uker gamle var sendt ut. Eneste type litteratur man hadde litt problemer med var utenlandsk litteratur. Da jeg prøvde å fortelle at mitt bibliotek enda ikke hadde mottatt boka så skyldtes det nok enten transportøren eller biblioteket selv som nok var trege med å registrere inn bøker. Jeg finner det smått usmakelig at man forsøker å skylde på andre når feilen beviselig er hos en selv.

Slik tøvprat setter jeg lite pris på. Jeg avsluttet derfor samtalen med et ønske om en god dag videre – og god bedring.

Om lag en uke senere gjør jeg et nytt forsøk på kontakt. Henvender meg direkte til avdelingsleder for bokhandel. Der syntes nok vedkommende at det var uhørt at jeg ikke henvendte meg på vegne av et bibliotek. Det får så være. Svaret denne gangen var at siste nytt mht. etterslepet var at man trodde man kunne finne en løsning dagen etterpå. Og dagen etterpå er kommunikasjonssjef i Kveldsnytt og kan gledesstrålende fortelle at nå går alt så mye bedre.

Mens denne lille boka utgitt for over to måneder siden forsatt ligger et sted under bevoktning av Bibliotekssentralen så har mitt lokale bibliotek mottatt og satt ut til lånere bøker som er helt ferske. For det nye systemet fungerer visstnok. Det er bare gamle bestillinger man ikke klarer å ta seg av. Samtidig har boka vært tilgjengelig hos bibliotekets nærmeste bokhandel – i samme bygningskompleks – helt siden utgivelsen. Kanskje det er på tide å kvitte seg med slike virksomheter som Bibliotekssentralen?

Det føles litt kjipt å være prisgitt amatører. Men slik er livet. Hvis noen hos Bibliotekssentralen finner boka så anbefaler jeg diktet «Septemberskygge» på side 45. Hvis de ikke finner boka så kan jeg stikke innom med et eksemplar som de kan sende mitt lokale bibliotek.

Oppdatering 16. september kl. 12:07

Etter at dette innlegget ble publisert på «Bok & bibliotek» fant Biblioteksentralen det riktig å snu det hele på hodet gjennom en kraftig erindringsforskyvning. I sitt innlegg med tittelen «Vi skylder ikke på andre» trår de til med følgende: «Beskrivelsene av samtalene forfatteren har hatt med oss, kjenner vi oss derimot ikke igjen i.» Den type utsagn er velkjent og velbrukt fra aktører som i selvgodhetens lykkerus mener de besitter den eneste sannhet. At mine notater fra de to samtalene skulle være så til de grader ute på viddene er en ganske så frekk påstand.

Oppdatering 16. september kl. 16:18

Biblioteksentralen har muligens bestilt inn boka slik at den kan sendes biblioteket som bestilte den for fire måneder siden.

Siden jeg ikke har lyst til at jeg igjen skal beskyldes for uriktig oppsummering av Biblioteksentralens ytringer gjengir jeg hele innholdet i e-posten fra deres Kommunikasjonssjef:

«Vi har bestilt boka for en dag eller så siden, og vi beklager, som vi skriver, at det har tatt så lang tid. Vi sender den så til biblioteket som har bestilt den fra oss, slik at den snart kan lånes ut.»

Til denne meldingen har jeg følgende kommentarer:

  1. «For en dag eller så siden» er en litt upresis tidsangivelse. I dag er det tirsdag. Hvis den er bestilt tidligere enn i dag så er det nok gårsdagen som er bestillingstidspunkt.
  2. Det har altså bare gått fire måneder fra biblioteket bestilte boka til Biblioteksentralen bestilte den inn til seg selv.
  3. Det er kun «at det har tatt så lang tid» som beklages. Ingenting annet.

Boka er å finne hos bokhandlere og enkelte bibliotek.

Spør gjerne din lokale bokhandel eller bibliotekt dersom den ikke er i hylla.